пятница, 26 августа 2022 г.

 


Критерії, правила і процедури оцінювання здобувачів освіти 

з української літератури

Обов’язкова кількість видів контролю з української літератури

5–9 класи

Класи

5

6

7

8

9

Семестри

І

ІІ

І

ІІ

І

ІІ

І

ІІ

І

ІІ

Контрольні роботи

у формі:

контрольного класного твору;

 

виконання інших завдань (тестів, відповідей на запитання тощо)

2

 

 

 

2

3

 

1

 

 

2

3

 

1

 

 

2

3

 

1

 

 

2

3

 

1

 

 

2

3

 

1

 

 

2

3

 

1

 

 

2

3

 

1

 

 

2

3

 

1

 

 

2

3

 

1

 

 

2

Уроки розвитку мовлення*

 

2

(у+п)

2

(у+п)

2

(у+п)

2

(у+п)

2

(у+п)

2

(у+п)

2

(у+п)

2

(у+п)

2

(у+п)

2

(у+п)

Уроки позакласного читання

 

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

Перевірка зошитів

4

5

4

5

4

5

4

5

4

5

Правила оцінювання здобувачів освіти

1)     Учень забовязаний бути підготовленим до кожного уроку і виконувати домашнє завдання.

2)     У разі пропуску уроків учень зобовязаний самостійно опрацювати вивчений класом матеріал.

3)     Якщо учень був відсутній на письмовій контрольній роботі, то він зобовязаний її написати в позаурочний час за вимогою вчителя.

Поточне оцінювання на  уроці

Оцінка за урок виставляється за:

v виконання домашнього завдання;

v усні  відповіді під час фронтального опитування;

v індивідуальні відповіді (знання теорії літератури, змісту творів, уміння аналізувати художній твір);

v робота біля дошки;

v творчі (усні та письмові) роботи.

Тематичний бал виставляється в кінці вивчення теми і  є результатом оцінювання досягнень учня в таких аспектах:

v оцінка роботи тематичного контролю;

v поточне оцінювання;

v читання напамять творів (за програмою);

v розвитків звязного мовленнія;

v ведення зошитів, оцінювання яких здійснюється раз на місяць.

Письмові контрольні роботи проводяться у формі тестів, відповідей на запитання, літературної анкети героя твору, комплексних завдань, літературного диктанту, паспорту твору (за вибором учителя).

Контрольні класні твори проводяться у формі есе, міні-творів щодо розкриття певної проблеми чи образу програмового тексту. Це розвиває самостійне творче мислення учнів  і дасть їм  можливість виконати роботу протягом одного уроку.

Оцінка за контрольну роботу та тему учнями не перескладається!

У кожному семестрі обов’язковим є проведення двох уроків розвитку мовлення: одного уроку усного розвитку мовлення, а другого – письмового.

Бал за семестр виставляється в кінці кожного семестру (півріччя). Він є середнє арифметичне  тематичних балів даного семестру.

Річний бал виставляється на основі семестрових оцінок з урахуванням динаміки навчальних досягнень учня

Оцінювання знань з української літератури здійснюється на основі:

1)     знання змісту програмових творів, біографій письменників;

2)     уміння переказувати;

3)     уміння інтерпретувати прочитані твори (висувати гіпотези, висловлювати власну думку з приводу прочитаного);

4)     здійснення аналізу художнього твору (тема, ідея, жанр, проблематика, композиція);

5)     знання теорії літератури;

6)     уміння аналізувати образи;

7)     знання цілісності літературного процесу;

8)     установлення міжпредметних звязків;

9)     уміння виконувати завдання творчого характеру.

Оцінювання навчальних досягнень учнів 

з української літератури здійснюється за такими критеріями:

 

Рівні

навчальних досягнень

 

Бали

 

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

I. Початковий

1

Учень (учениця) на елементарному рівні відтворює матеріал, називаючи окремий літературний факт або явище (автора й назву твору, окремих літературних персонажів тощо)

2

Учень (учениця) розуміє навчальний матеріал і може відтворити фрагмент з нього окремим реченням (називає окремі факти з життя і творчості письменника, головних персонажів твору, упізнає за описом окремого персонажа твору, упізнає, з якого твору взято уривок тощо)

3

Учень (учениця) розуміє навчальний матеріал і за допомогою вчителя дає відповідь у формі висловлювання (відтворює зміст у певній послідовності, називає на репродуктивному рівні жанр твору, упізнає літературний факт за описом або визначенням)

II. Середній

4

Учень (учениця) має уявлення про зміст твору, може переказати незначну його частину та з допомогою вчителя визначає основні сюжетні елементи, на репродуктивному рівні відтворює фактичний матеріал

5

Учень (учениця) знає зміст твору, переказує окрему його частину, знаходить у тексті приклади відповідно до сформульованого завдання, висловлює оцінювальне судження і доводить його одним-двома аргументами, завершує відповідь простим узагальненням, дає визначення літературних термінів

6

Учень (учениця) знає зміст твору, може переказати значну його частину, з допомогою вчителя виділяє головні епізоди, уміє формулювати думки, називає риси характеру літературних героїв, встановлює окремі причиново-наслідкові звязки, дає визначення літературних термінів з прикладами

ІІІ. Достатній

7

Учень (учениця) володіє матеріалом і навичками аналізу літературного твору за поданим учителем зразком, наводить окремі приклади з тексту

8

Учень (учениця) володіє матеріалом, за зразком аналізує текст, виправляє допущені помилки, добирає докази на підтвердження висловленої думки, застосовує відомі факти, поняття для виконання стандартних навчальних завдань

9

Учень (учениця) володіє матеріалом та навичками комплексного аналізу лiтературного твору, застосовує теорію в конкретних ситуаціях, демонструє правильне застосування матеріалу, складає порівняльні характеристики, добирає аргументи на підтвердження власних міркувань

ІV. Високий

10

Учень (учениця) володіє матеріалом та навичками комплексного аналізу літературного твору, виявляє початкові творчі здібності, самостійно оцінює літературні явища, працює з різними джерелами інформації, систематизує, узагальнює та творчо використовує дібраний матеріал

11

Учень (учениця) на високому рівні володіє матеріалом, вміннями й навичками комплексного аналізу художнього твору, використовує засвоєні факти для виконання нестандартних завдань, самостійно формулює проблему й вирішує шляхи її розвязання, висловлює власні думки, самостійно оцінює явища літератури й культури, виявляючи власну позицію щодо них

12

Учень (учениця) вільно володіє матеріалом та навичками текстуального аналізу літературного твору, виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень різноманітних навчальних завдань, до перенесення набутих знань та вмінь на нестандартні ситуації, має схильність до літературної творчості


Критерії оцінювання виразного читання віршів напам’ять

Бали

Критерії оцінювання

1

Учень (учениця) монотонно читає напам'ять лише окремі фрази художнього тексту.

2

Учень (учениця) невиразно читає напам'ять невеличкий фрагмент рекомендованого для вивчення твору

3

Учень (учениця) читає напам'ять недостатній за обсягом уривок твору зі значною кількістю фактичних мовленнєвих помилок.

4

При читанні напам'ять твору учень (учениця) допускає значну кількість помилок різного характеру

5

Учень (учениця) читає вивчений напам'ять твір зі значними змістовими неточностями, порушеннями правил техніки мовлення.

6

Учень (учениця) читає напам'ять художній твір з окремими орфоепічними та змістовими огріхами.

7

При читанні напам'ять твору учень (учениця)  правильно, чітко передає зміст твору, але виконує його невиразно, монотонно.

8

Вивчений напам'ять твір учень (учениця) читає з окремими декламаційними огріхами

9

Учень (учениця) читає напам'ять вивчений твір, але час від часу допускає змістові неточності.

10

Учень (учениця) виразно, без помилок та неточностей декламує твір напам'ять

11

Вивчений напам'ять твір учень (учениця) декламує, виявляючи індивідуальне розуміння тексту, своє ставлення до прочитаного.

12

Читання напам'ять твору учнем (ученицею) відзначається високим рівнем артистизму, мовленнєвої вправності.




 Кількість і призначення учнівських зошитів
         1. Кількість робочих зошитів з української літератури – по одному в кожному класі .
    2. Для контрольних робіт з української літератури в усіх класах використовують по одному зошиту.
         3. Зошити для контрольних робіт  мають зберігатися в школі протягом  усього навчального року.
  Порядок перевірки письмових робіт  
   1. Оцінку за ведення зошита з української літератури виставляють у кожному класі окремою  колонкою в журналі раз на місяць і враховують як поточну до найближчої тематичної.
       2. Виставляючи оцінку за ведення зошита з літератури,  враховую такі критерії:
 - наявність різних видів робіт;
 - грамотність (якість виконання робіт);
 - охайність;
- уміння правильно оформляти роботи (дотримання вимог орфографічного         режиму).
3. Виставляючи оцінку за ведення зошита з літератури,   обов’язково перевіряю кілька робіт з метою виставлення аргументованої, об’єктивної оцінки,  кількість цих робіт визначаю на власний розсуд (але не менше двох на місяць).
            Орфографічний режим
         1. Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками (для оформлення таблиць, схем тощо використовують простий олівець).
      2.Між класною й домашньою роботою пропускають два рядки (між видами робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
       3.Дату класної, домашньої чи контрольної роботи з літератури у 5-9 класах записують так: у першому рядку дату записують словами, а в другому – вид роботи (класна, домашня ), наприклад:
                                                       Перше жовтня
                                                     Класна робота
         У зошитах для контрольних робіт в усіх класах записується лише дата й тема, у межах якої виконується контрольна робота:
Перше жовтня
Усна народна творчість
      4. Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку не ставлять.
         6.5.Зразок підпису зошита:
Зошит
для робіт з української літератури
учня 8 -Б класу
Гімназії №15 м. Новомосковська
Цимбалюка Микити


Зошит
для контрольних робіт
з української літератури
учениці 8 -Б класу
Гімназії №15 м. Новомосковська
Чувачко Маргарити

 Правила перевірки контрольних письмових творів з української літератури
1. Усі виправлення, помітки й записи в учнівських роботах слід виконувати ручкою з червоним чорнилом.
2.Виявлені помилки позначають так:
         - у 5-11 кл. – орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою або виправляють, а на березі  в цьому ж рядку вказують тип помилки ( | - орфографічна,   - пунктуаційна, г – граматична); помилки  на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх скісною рискою (/) й надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, але не враховують при остаточному визначенні оцінки;
   - лексичні помилки (неточність у слововживанні, тавтологія, русизми (тощо), стилістичні (стильова невідповідність дібраних мовних засобів, одноманітність їх тощо) та змістові помилки ( логічні – втрата послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні – неправильно вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (л – лексична, с – стилістична, з – змістова помилки).
За наявності у творі більше п’яти поправок оцінка знижується на бал.